tisdag 27 oktober 2009

En kaotisk kväll

Dagens huvudredaktör var sjuk vilket gjorde att jag i princip fick ta över ett tomt körschema när jag kom in. Tillråga på det så hade vi en studiogäst med ett ämne jag inte alls varit välinsatt i och hade behövt mycket mer tid att läsa på.

Men det är inte det som var dagens höjdpunkt.
Jönköpingsgänget hade gjort ett inslag om J-Södras avgående tränaren Olle Nordin. I slutet av inslaget ser man hur O.N flippar ut totalt och vill inte låta sig bli filmad. En del i inslaget som inte kändes helt rätt för mig att ha med eftersom det inte hörde till historien. Jag klippte ner, ringde och förklarade och en hetsjakt om att få sända inslaget i sin helhet var igång.

Chefen kopplades in och inte förän kl var 18.30, inslaget skulle sändas 18:45 la jag på luren för femte och sista gången. Jag stod fast vid mitt beslut och sände inslaget utan de sista bilderna och speaken.

Många andra småsaker hände ju som följd av detta, med för långa inslag, telegram som fick panikkastas mm, mm.

En mycket intressant dag där jag faktiskt tog mitt första riktiga beslut rörande vad som är OK att sända och vad som inte är det.

Detta bäddar för en hel del diskussioner och jag kan tänka mig att många tycker jag var feg som inte ”vågade” ta med det sista, att jag blivit för mkt SVT. Jag önskar jag kunde lägga ut båda inslagen för att få folk att tycka till.

Jag är fortfarande nöjd med mitt beslut och jag fick ikväll medhåll från chefen. Med det tackar jag för mig som första dag som huvudredaktör och kritiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar