tisdag 22 september 2009

Flum inne, flum i sinne

Att vakna och känna sig lite mindre i form är vissa dagar INTE ok i denna branch. Nyheter tar inte hänsyn till om redaktören känner sig på topp eller inte.
Så när hjärnan känns grötig, reportrarna inte levererar inslag i tid och sändningen är dryga minuten kort - då är inte paniken långt borta.
Det finns stunder då jag bara vill skrika till folk; "Vilken jävla journalistutbildning har ni gått där ordet deadline inte hade någon innebörd?" Varje gång biter jag mig i tungan, svär tyst för mig själv och gillar läget.
Dessvärre kommer de gångerna då läget är åt helvete, som häromdagen.
Jag väntade på ett inslag som var dryga 2min långt. Såg att reportern inte levererat och levererade inte heller allt eftersom tiden gick. Jag ringde och han försäkrade mig om att inslaget var färdigt och postat.
Jag går in i sändning innan körschemat blivit grönt och hoppas på det bästa.
Tror ni inslaget a´2min kom in???
Nej.
Så där står jag i direktsändning och ska försöka "snacka" bort två minuter. Jag gav upp etfer 45 sek. Följden blev svart, svart, svart i drygt en minut.
Lysande.
Arg som ett bi men med lugn i rösten ringde jag reportern och frågade vad som gått fel.
Han sa han postat det och fattade ingenting.
Jag kollar runt lite och hittar det förbaskade inslaget döpt i ett annat namn.

Men det värsta av det hela är att jag inte egentligen kan vara arg. Jag är redaktör och borde ha en back up om detta mot all förmodan skulle inträffa.

Man lär sig av sina misstag.

Nu, hem och sova, vakna pigg eller med svinet så jag kan stanna hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar