I ett mediesamhälle där sociala medier är vardag - vårt kanske effektivaste sätt att profilera oss på. I ett samhälle där arbetsplatser idag har sin egen Face Book sida och där journalister profilerar sig själva tillsammans med sin kanal. Då kommer detta...
Sveriges Radios policy för sociala medier
Idag damp följande dokument ner i min inbox. Det är en policy för Sveriges Radios medarbetares medverkan i sociala medier, så som Facebook, Twitter och bloggar. Först tänkte jag ungefär äntligen. Äntligen har de rett ut begreppen och insett att särskilt medarbetarna inom Public Service har all anledning att vara transparenta och interaktiva. Sedan läste jag texten. Den kunde lika gärna ha varit skriven år 1999.
Uppdatering: Jag har nu blivit informerad om att det gäller medarbetarnas privata aktiviteter i de sociala medierna.
“Riktlinjer för SR-medarbetares publicering på webbenI RT nummer 20/2009 * som kommer ut fredag 4 december * behandlasbland annat hur sociala medier som ex bloggar, Facebook och Twitteranvänds här på Sveriges Radio. Det här har blivit en allt angelägnarefråga * och i dagarna formulerade SR-ledningen ett antal riktlinjerför SR-medarbetares publicering på webben.
Läs hela blogginlägget
Hej Lina,
SvaraRaderaResumé publicerade i veckan en artikel om att Villalivs chefredaktör Ingrid Carlqvist blev uppsagd på grund av att hon på sin privata blogg skrivit om män som utsatts för falska anklagelser om sexövergrepp. I och med detta väcktes frågan om en journalist kan uttrycka sina åsikter på en blogg och ändå behålla sitt oberoende, hos oss. Vad tror du?
Vi har pratat med Arbetaren och DN.se's redaktionschefer och det är skeptiska till att redaktioner behöver omfattande policys i frågan.
Du kan läsa hela artikeln här:
http://www.second-opinion.se/so/view/916
Se kommentar under inlägget kommentar.
SvaraRadera