Denna pressrelease som komidag tänder ett ljus i det annars så mörka eterlandskapet.
På fredag den 11 december annonserar Sveriges Radio och söker mobila reportrar till sina 25 lokala kanaler. Rekryteringen är en av flera publicistiska satsningar under de kommande åren som också innefattar kultursatsningar, fler utrikeskorrespondenter och satsningar på webb och mobil.
-I mediesverige handlar det just nu mycket om nedskärning. I ett sådant läge är det extra viktigt att Sveriges Radio, som ett ledande medieföretag, gör stora publicistiska satsningar, säger vd Mats Svegfors.
-Ett led i denna breda satsning är att vi nu går ut över hela landet och söker 25 idérika personer som har ett brinnande intresse för människor och händelser i sin lokala närhet, avslutar Mats Svegfors.
-Genom det här stärker vi det lokala nyhetsarbetet, säger Björn Löfdahl, programdirektör. Fler reportrar gör att vi kan ge fler perspektiv på lokala händelser som normalt kanske inte hörs i vårt utbud.
-Vår ambition är att ge mer utrymme för människor som också har erfarenhet av andra kulturer och perspektiv än de som hörs och syns mest i samhället, avslutar Björn Löfdahl.
Sveriges Radios satsningar 2010-2013:
-Antalet korrespondenter utökas.
-Kulturreportrar över hela landet.
-Satsning på nyskriven svensk musik, svenska litterära texter och dramatik.
-Varje lokal kanal utökas med en mobil reporter.
-Sverige Radio ska vara agendasättande i den svenska samhällsjournalistiken.
-Utveckling av mobila tjänster, bl.a. nyhets- och sportuppdatering.
Läs mer om Sveriges radios publicistiska satsningar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar