tisdag 30 november 2010

Vad tycker ni?

Blondinbellas inlägg om att svenska journalistutbildningar inte har vad som krävs har väckt debatt.
Jag har själv inte gått på någon av de ”anrika” journalistutbildningarna i Sverige utan läst journalistik utomlands, men jag måste ändå säga att man inte kan dra en helt utbildning över en kam. Såklart det finns journalister som missbrukar sin makt, precis som i andra yrken, vilket jag tycker är fruktansvärt. Det finns många artiklar jag aldrig hade gått med på att skriva eller reportage jag vägrat göra.... Lätt att säga. Verkligen inte. Jag tror många, dessvärre, gör vad som krävs för att få jobb.
Kritiken mot utbildningarna bör man dock hålla inne lite med. Jag anser att problemet, vilket flera verkar tycka, inte ligger i utbildningarna utan i journalister som inte tar sitt ansvar för vad de skriver.
Jag har jobbat med många extremt kompetenta journalister. De som utbildat sig i Sverige och de som utbildat sig utomlands. Frågar ni mig ser jag ingen skillnad i kompetens hos de utan skillnaden ligger i vilken slag av journalist de är.
Men en sak tänker jag fastställa. Journalister behärskar överlag det svenska språket bättre än många andra, något man kanske inte kan säga om de som ”har passion” för att skriva. Finns inget värre än att läsa texter i tidningar man inte begriper något av eller upptäcka stavfel och särskrivningar.

Mitt råd till Blondinbella är kanske att leta lite efter bådeoch och inte utesluta, men vara selektiv. En person som älskar att skriva kanske kan behöva en och annan språkkurs. Jag hoppas Blondinbella har hjälp av kunniga skribenter i sitt rekryteringsarbete.

Vad tycker ni.

Är svenska journalistutbildningar dåliga, eller är svenska journalister ute och cyklar?

Resume: "Journalisthögskolan är ett skämt"

1 kommentar:

  1. Det man kan säga ganska generellt om svensk utbildning är att den är väldigt teoretisk. Det är ett minus tycker jag.

    Jag har t.ex läst kortare kurser i journalistik i både Sverige och USA. Trots att nivån var lägre i USA så lärde jag mig mer tack vare att kurserna var mer konkreta. Samma sak gäller troligtvis MKV, som jag har en examen i från ett svenskt universitet, den utbildningen var väldigt teoretisk.

    Detta tycker jag man kan koppla till Isabellas kritik. Men att säga att svenska journalistutbildningar är ett skämt är att ta i lite väl mycket. Det påståendet bör hon i så fall utveckla betydligt mer.

    SvaraRadera