tisdag 6 juli 2010

TV-journalist

Detta inlägg kräver inputs från fler TV-journalister. Vi får se om någon hakar på.

Detta handlar lite om vägen jag gått och vägar jag vet att andra tagit, för att komma in i TV-branschen, som journalister, redigerare, fotografer, producenter och annat.

Jag började lite veligt. Hade siktet inställt på information och skulle bli informatör. TV fanns i bakhuvudet men var vid den tiden inte greppbart. Sen kom jag in på ett program i Skövde som hette ”mediastudier med teori och produktion”. Jag tänker inte ge några betyg på den utbildningen utan nöjer mig med att säga att den fått en ny utformning nu. Sista året hade jag halkat in på journalistiken genom en praktik på TV4Skaraborg. Jag ville utveckla det vidare och sökte min fria termin i USA för att läsa journalistik. Journalistik är idag nästan ett måste på papperet om man vill jobba som TV-journalist (programledare, reporter, redaktör mm)
För mig rullade det på med extrajobb på lokal 4:an, sedan jobb på Svt-Sporten, ett år med div uppdrag och framförallt slit. Är det något man ska vara beredd på så är det stunder där det kanske inte haglar jobb. Sen en anställning på Smålandsnytt och där är jag nu.

Att rekommendera är att välja välkända skolor med bra omdömen som JMG, JMK, Mittunniversitetet, Södra Vätterbygden. Men det är inte alltid en nackdel att välja de mindre populära skolorna. Det positiva i mitt fall var att jag inte slogs med massa andra som vill ha praktik på den enda TV-stationen som fanns i stan.

Några skolor:
JMG – Göteborg, JMK – Stockholm, Södra Vätterbygdens folkhögskola – Jönköping, Poppius journalistskola, Medieskolan – Stockholm, Mittuniversitetets journalistutbildningar – Sundsvall, Journalistik och medieproduktion Linnéuniversitetet - Kalmar, Medialinjen, Kaggeholm Folkhögskola – Ekerö, Journalistlinjen Ljungskile folkhögskola - Ljungskile

Tips:
Se till att ha ganska höga betyg när du söker in, det är många som vill bli journalister. Ha tålamod, jobben letar i början inte efter dig, va lyhörd och tänk lite utanför lådan. Bara för att du vill jobba med TV är det inte ett minus att ha erfarenhet från tidning och webb, snarare tvärt om. Intressera dig för webben. Idag jobbar alla medier otroligt mycket med webben och behärskar man det har man en klar fördel när man söker jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar