fredag 11 december 2009

Kommentar

En kommentar på min blogg från second oppinion som jag tyckte förtjänade extra utrymme. En klar snackis.

Hej.
Resumé publicerade i veckan en artikel om att Villalivs chefredaktör Ingrid Carlqvist blev uppsagd på grund av att hon på sin privata blogg skrivit om män som utsatts för falska anklagelser om sexövergrepp. I och med detta väcktes frågan om en journalist kan uttrycka sina åsikter på en blogg och ändå behålla sitt oberoende, hos oss.
Vad tror du?
Vi har pratat med Arbetaren och DN.se's redaktionschefer och det är skeptiska till att redaktioner behöver omfattande policys i frågan.
Du kan läsa hela artikeln här: http://www.second-opinion.se/so/view/916

Kommentar:
Detta är en mycket intressant fråga.
Jag läste artikeln när den kom och ställde mig väldigt frågande i det hela. Jag tror och har alltid trott på yttrandefrihet. Själv har jag aldrig haft problem att uttala min åsikt, men har i den senaste mött motstånd av såväl medarbetare som andra som anser att som journalist ska man "hålla tyst" rörande vissa ämnen.
Att ha för starka åsikter kring ett ämne och uttala sig kan få konsekvenser i den mening att folk uppfattar en som partisk och subjektiv och som journalist vill man ju för det mesta verka för opartiskhet och objektivitet.
Jag har även fått erfara att mina blogginlägg feltolkats och som följd varit ombedd att ta bort de, ett beslut jag då stödde.
Dock vill jag nog ändå understryka att som journalist, representant för en kanal eller tidning, så bör man vara restriktiv i vad man skriver. Det är väldigt lätt att kasta ur sig ett inlägg för att man är arg eller uppretad över något och detta kan misstolkas eller få reaktioner som inte gjorde mödan värd. Det finns does and dont´s på bloggar men det får stå för den enskilde publicisten. Jag håller med Björn Hedensjö vad gäller det sunda förnuftet.
Att ha speciella regler kring anställdas bloggande låter som någon lag som gällde under krigstiden - skrämmande.
Jag vill våga påstå att journalister är bland de som tycker och tänker mest, och är det inte just därför folk älskar att uppröras och glädjas av att läsa just våra åsikter? Det finns inga rätt eller fel så länge man kan stå för det man skriver och framförallt har belägg om man påstår något.
Med detta lite längre svar vill jag säga att; jo jag tror att man kan behålla sin opartiskhet i journalistsfären om man bloggar ”snyggt”. Man får ha i bakhuvudet vilken bild man vill ge av sig själv.

Detta är en fråga med många svar och jag skulle gärna se en omgång i debatt om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar